Studenten winnen student challenge met vraag van Stichting KIEN

Op 1 oktober vond de dag van de innovatie van de Kamer van Koophandel plaats. De dag ervoor werd een student challenge gehouden, waarbij een aantal groepen studenten aan de slag ging met een onderwerp dat was ingebracht vanuit het bedrijfsleven. De vraag die vanuit KIEN was ingebracht luidde: Hoe stimuleer je eerdere bewustwording om je woning aan langer thuis wonen aan te passen?

Creatieve bewustwordingscampagne om eerdere bewustwording te stimuleren om woning aan te passen


Op 1 oktober vond de dag van de innovatie van de Kamer van Koophandel plaats. De dag ervoor werd een student challenge gehouden, waarbij een aantal groepen studenten aan de slag ging met een onderwerp dat was ingebracht vanuit het bedrijfsleven.


Wanda Kruijt, themacoördinator Langer Zelfstandig Thuis Wonen bij Stichting KIEN, was uitgenodigd om een idee in te brengen. Haar vraag was: Hoe stimuleer je eerdere bewustwording om je woning aan langer thuis wonen aan te passen? Met deze vraag ging een groepje studenten aan de slag, bestaande uit Floor-Anne Wouters (studente Communicatie & Multimedia Design aan de Avans ’s-Hertogenbosch), Mitchell van Happen (student aan de opleiding Advanced Business Creation in ’s-Hertogenbosch) en Debby Knaap (student aan de opleiding Small Business & Retail Management aan de Haagse Hogeschool).


De studenten bedachten een bewustwordingscampagne bedacht met als naam ‘Over de drempel’. Deze campagne moet mensen confronteren met het feit dat als je later oud bent je niet meer zo makkelijk over die drempel heen kunt en dat je nu al de beslissing moet maken om je voor te bereiden op later. Dat je dus nu al over de drempel heen moet. De campagne bestaat uit 3 stappen:


  1. Shock: op billboards in de stad wordt een filmpje getoond met een kind dat over een drempel huppelt, dan een steeds iets ouder kind totdat je een oud iemand ziet die voluit struikelt en valt. Op deze manier worden mensen geconfronteerd met het probleem en het belang ervan.
  2. Priming: Er liggen door heel de stad verschillende (tijdelijk) drempels met de slogan ‘Durf jij nu al de drempel over te stappen?’, wat letterlijk en figuurlijk is op te vatten. Dit herinnert mensen eraan wat ze net hebben gezien en het laat hen erover nadenken.
  3. Beloning: Wanneer mensen een stap in de goede richting maken krijgen ze een beloning. Denk bijvoorbeeld aan een ‘drempelhypotheek’ of het tijdelijk gratis aanbieden van een woningcheck.


Kruijt: “De studenten pakten het vraagstuk op een zeer vernieuwende manier op, ik heb dit niet eerder gezien. Het is dan ook niet voor niets dat zij de student challenge wonnen.” Kruijt is zo enthousiast over het idee dat ze gaat kijken of er mogelijkheden zijn om dit verder uit te werken.