Masterclass Klantgericht Innoveren sluit aan bij behoefte MKB-bedrijven

Op 28 oktober werd de Masterclass Klantgericht Innoveren gegeven door Stichting KIEN en TNO. Deze Masterclass was speciaal georganiseerd voor MKB-ers die zichzelf meer willen onderscheiden in de markt en die de behoefte van hun klant willen achterhalen en op de juiste manier willen vertalen in een product of dienst. Stichting KIEN en TNO hadden deze behoefte bij installatiebedrijven en overige innovatieve MKB-bedrijven onderkend en zijn hierop ingesprongen.

“De klantreis-oefening is een zeer waardevolle tool”


Op 28 oktober werd de Masterclass Klantgericht Innoveren gegeven door Stichting KIEN en TNO. Deze Masterclass was speciaal georganiseerd voor MKB-ers die zichzelf meer willen onderscheiden in de markt en die de behoefte van hun klant willen achterhalen en op de juiste manier willen vertalen in een product of dienst. Stichting KIEN en TNO hadden deze behoefte bij installatiebedrijven en overige innovatieve MKB-bedrijven onderkend en zijn hierop ingesprongen.


Dat deze masterclass met zeer veel enthousiasme werd gevolgd, bleek wel uit de reacties van de deelnemers. “Enthousiast verhaal!”, aldus Paul van der Maas van Van den Pol Electrotechniek. En Duke Kolsters van Kolsters Installatie Techniek gaf aan: “Zeker veel opgepikt.”


Stichting KIEN en TNO

De Masterclass werd gegeven door ir. Debbie Mous M.M. van Stichting KIEN en drs. Joke Kort MTD van TNO. De dames combineerden hun expertise op de gebieden van respectievelijk marketing en user experience. Debbie Mous: “Het was een geïnteresseerde groep bestaande uit bouwbedrijven, W-installateurs, E-installateurs en innovatieve MKB bedrijven. Er was veel interactie met de groep en de oefeningen pakten zeer goed uit.


Doelgroep

Tijdens de Masterclass werd onder meer ‘de doelgroep’ behandeld: wie zijn dit en welke methoden zijn er om onderzoek te doen naar hun behoeften? Dit onderwerp werd tijdens een oefening verder uitgediept, waarbij elk bedrijf moest kijken naar de doelgroepen die ze nu hanteren en deze vervolgens verder moesten onderverdelen. Dit onderdeel was voor een aantal deelnemers een echte eyeopener. Andere deelnemers kwamen op goede ideeën. Zo gaf Egbert Boomsma van Strukton Worksphere bij de eerste slides al aan: “Ik heb al een mooi inzicht opgedaan waar ik wat mee kan.”


Klantreis

Verder werd tijdens de Masterclass uitgelegd hoe je een overzicht maakt van alle stappen en contactmomenten voor de klant met betrekking tot je product of dienst, de zogenaamde klantreis. Ook dit werd middels een oefening toegelicht, waarbij er niet alleen werd gekeken naar de kwaliteit van de installatie, maar ook naar de stappen die je met je klant doorloopt en de klantervaringen die daarin zitten. Door hier goed naar te kijken kun je je onderscheiden van andere bedrijven. Deze oefening werd ook goed opgepikt door de deelnemers. “De klantreis-oefening is een zeer waardevolle tool”, aldus Kerem Kaplan van Joulz Energy Solutions.


Masterclasses in 2016

Stichting KIEN en TNO gaan deze Masterclass volgend jaar organiseren in verschillende regio’s. Bent u geïnteresseerd in deelname? Stuur dan een e-mail met uw gegevens naar info@stichtingkien.nl, dan houden wij u op de hoogte van de nieuwe data en locaties voor de Masterclass.