Lees en kijk de Technodag terug

Innovatie is meer dan alleen een holle term. Het is broodnodig in de installatiebranche. En er zijn mogelijkheden genoeg, lieten de sprekers zien op de KIEN Technodag. De sprekers namen installateurs niet alleen mee in de techniek van (over)morgen, maar wezen ook op producten en werkwijzen die vandaag al toe te passen zijn.

Innovatie is meer dan alleen een holle term. Het is broodnodig in de installatiebranche. En er zijn mogelijkheden genoeg, lieten de sprekers zien op de KIEN Technodag. De sprekers namen installateurs niet alleen mee in de techniek van (over)morgen, maar wezen ook op producten en werkwijzen die vandaag al toe te passen zijn.


Lees ook: Centrale boodschap Technodag: Essentieel om nu te innoveren


Licht als oplossing voor vollopende Wifi

Decor van deze KIEN Technodag was de Van Goghzaal in de Brabanthallen in Den Bosch, tijdens de Vakbeurs Energie. Voor tientallen installateurs en andere belangstellenden mocht professor Telecommunicatie Ton Koonen, verbonden aan de TU Eindhoven, het spits afbijten. Hij ging onder meer in op de mogelijkheden van draadloze communicatie met behulp van LED, populair ook wel LiFi genoemd. Koonen vermeed die term liever (“Ik noem mijn vrouw al zo”) en gaf de voorkeur aan Visible Light Communication (VLC).


VLC is in potentie een ideale manier om de vollopende radiofrequenties te ontlasten. “We hebben nu hoge snelheid tot aan de voordeur. De uitdaging is om die fotonische snelheden ook in huis te krijgen”, legde Koonen uit. 80 tot 95 procent van al het mobiele dataverkeer komt van binnenshuis. Video is de grote bandbreedteslurper.


Als je ook het optische spectrum kan benutten, groeit de capaciteit enorm. “Bijkomend voordeel is dat er voor het optische spectrum geen regels of strenge en dure voorwaarden gelden”, voegde Koonen er aan toe. Bovendien kun je ook een hoop capaciteit winnen door de inzet van picocellen. Deze kleine routertjes hebben een bereik van een enkele kamer, waardoor je frequenties veel gerichter kan inzetten, al naar gelang de behoefte. Dezelfde frequenties kunnen veel vaker gebruikt worden, omdat ze minder met elkaar interfereren. Een nadeel is er ook: het is complexer om aan te leggen in vergelijking met een of twee zenders voor het hele huis.


Er zijn grofweg twee soorten draadloze communicatie met behulp van licht, legde Koonen uit. De een kan via een gewone LED-lamp lopen en zendt een brede straal uit in de hele kamer; de ander zendt dunne stralen uit, gericht per apparaat. VLC heeft ook nadelen: het vermogen loopt sterk terug, naar gelang de afstand. In een testopstelling wist het lab van Koonen 3 gigabit per seconde te halen, maar wel slechts over een afstand van vijf centimeter. Ook is VLC eenrichtingsverkeer. Het signaal terug moet wel via de ‘klassieke’ radiobanden. “Maar die gegevensstroom is vaak veel beperkter”, voegde Koonen er aan toe.


Verbindingen via infrarood worden ook ontwikkeld. Die zijn niet zichtbaar met het blote oog en kunnen fors hogere snelheden halen. De TU Eindhoven bouwt op dit moment aan een opstelling die 2 terabit per seconde moet halen. De techniek is al in prototype op de markt, vertelde Koonen. Onder meer een lasrobot is met LiFi uitgerust.


Koonen ging ook nog kort in op Plastic Optic Fiber (POF)-kabels. Deze kabels hebben weliswaar meer dempend vermogen dan gewoon glasvezel, maar in huizen is het een prima oplossing. De kabels kunnen in principe elke signaalkabel vervangen en er gaat geen elektriciteit doorheen. Daardoor kunnen ze gewoon naast stroomleidingen door pvc-buizen getrokken worden. Doordat de kern een millimeter dik is, kan in feite iedereen met een keukenmesje de draden afsnijden en weer aan elkaar zetten. Toekomstmuziek? Welnee, zei iemand vanuit de zaal: “Je kan het gewoon bij Conrad krijgen.”


Bekijk hier de Technotalk van Ton Koonen terug:


‘Niet de glazenzetter, maar Apple moet je concurrent worden’

Maarten van der Boon van Leertouwer gaf een gloedvol betoog over nieuwe technieken en hoe de installatiebranche die kan – of liever moet – omarmen. Aan de hand van praktische voorbeelden liet hij zien hoe snel technologische ontwikkelingen gaan. De iPhone, bijvoorbeeld, vindt iedereen vanzelfsprekend. Maar hij bestaat nog maar sinds 2007.


Zo snel kan het ook gaan met technologieën die nu nog ver weg lijken, maar de installateur kan zich er maar beter op voorbereiden. “Zonnepanelen worden nu verwerkt in ruiten. Straks worden glaszetters onze concurrenten”, hield hij de zaal voor. Daarom moet de installateur op zoek naar nieuwe verdienmodellen, zoals bijvoorbeeld data-analyse van klanten. Dagelijks gaat er een stroom data door de apparatuur die de installateur heeft aangelegd. “Die data is geld waard”, aldus Van der Boon.


Door alle ontwikkelingen verandert ons gedrag, én de handel, zei Van der Boon. “Niet het realiseren van technische installaties, maar het organiseren van diensten wordt straks het verdienmodel. Apple is dan je concurrent op het gebied van domotica.” Het is volgens hem de kunst om de klant pasklare oplossingen te bieden. “Je kan als installateur wachten tot de klant erom vraagt, maar dan overleef je niet.”


Hij schetste een beeld van de branche dat soms somber was. “We gunnen de ander het verlies niet eens!”, riep Van der Boon, “Onze marge ligt op 2 procent. Dat is een verziekt businessmodel.” In plaats van elkaar op prijs te beconcurreren kunnen installateurs beter eens bij zichzelf te rade gaan. “Veel installatieoffertes zijn alleen maar onbegrijpelijke technotalk en een prijs. Dat laatste, dat snapt die klant.” Wil je niet op prijs uitgekozen worden, dan moet je dus als installateur luisteren naar de klant en samen met hem naar een oplossing zoeken. “Cocreatie is geen plastic woord”, zei hij, “Het is de klant echt inspraak geven.” Uiteindelijk koopt ieder mens emotioneel, ‘dus je moet het verlangen van de klant vinden om met jou in zee te gaan’.


Bekijk hier de Technotalk van Maarten van der Boon terug:

 


Over tien jaar iedereen aan de PV en accu

Erik de Leeuw van Solarwatt gaf de zaal een update over de meest recente ontwikkelingen op het gebied van PV’s en thuisaccu’s. Solarwatt, in handen van de familie Quandt (ook de eigenaren van BMW), levert tegenwoordig complete systemen en dat is niet voor niets. “De thuisaccu heeft veel aandacht gekregen de laatste tijd”, zeil De Leeuw, doelend op de Powerwall van concurrent Tesla, “Maar we moeten kijken naar systeemintegratie.”


Solarwatt verkoopt in Nederland slechts enkele honderden accu’s per jaar – vooral aan mensen die het leuk vinden. Door saldering is het hier immers niet economisch rendabel om de eigen opgewekte energie op te slaan. In Duitsland, daarentegen, verkoopt het bedrijf meer thuisaccu’s dan PV’s. De verwachting van De Leeuw is overigens dat het na 2020 ook in Nederland gedaan zal zijn met de gunstige saldering. De Leeuw was stellig: “Binnen tien jaar heeft iedereen een PV en accu.”


Zonnepanelen die 20 tot 30 jaar een gegarandeerde kilowattuuropbrengst geven is een eerste, maar in combinatie met een thuisaccu is het ook belangrijk om te letten op het energiemanagementsysteem en de goede installatie hiervan. Naast veiligheid – litium-ionaccu’s hebben immers een beperkt brandgevaar – is ook levensduur en rendement belangrijk. Een rendement van 99 procent op accuniveau is inmiddels mogelijk; gemeten over het hele systeem is 96 procent haalbaar nu. Ook gewicht is een issue. Een thuisaccu weegt zomaar 200 kilo, wat installatie en onderhoud duur kan maken. Door accu’s modulair op te bouwen, wordt dit probleem omzeild.


De Leeuw verwacht dat, zodra iedereen een thuisaccu heeft, er ook wijkaccu’s zullen komen die opslag bieden voor donkere winterdagen. De thuisaccu aansluiten op het net om zo bij te laden ziet hij niet zitten: “Een hacker kan dan van een litium-ionaccu gewoon een brandbommetje maken.”


Bekijk hier de Technotalk van Erik de Leeuw terug:

 


Uitrollen, die zonnepanelen

De Belg Ronn Andriessen van Solliance kan meepraten over minder gunstige salderingsregelingen. Hij had zojuist een boete van 520 euro op de mat gekregen, vanwege teruglevering aan het net.


Solliance is bezig met de ontwikkeling van zonnepanelen op basis van organisch materiaal. Het doel is om onzichtbare zonnepanelen te creëren met een gelijkwaardig rendement als ‘klassieke’ panelen. Ook een kleurlaag aanbrengen moet mogelijk worden. Dat kost nu vaak nog de helft van de efficiency, maar Solliance heeft dat inmiddels al weten terug te brengen naar 8 procent.


Andriessen verwees naar de Solar Road. Het fietspad met zonnepanelen erin is een groot succes, maar ze moesten nog wel met grote panelen blok voor blok worden aangelegd. “Eigenlijk wil je naar een systeem waarbij je het wegdek gewoon kan uitrollen”, zei Andriessen, eraan toevoegend: “Stel dat je alle fietspaden in Nederland van PV zou voorzien. Die zouden net zoveel energie opleveren als twee kerncentrales. Dat is genoeg om alle auto’s in Nederland elektrisch te laten rijden.” Zelfs zonnedaken in autos uitrusten met PV scheelt enorm. Al bij een kwart van alle zonnedaken kom je op een opwekking van 4,8 terawattuur per jaar.


De zaal werd er in ieder geval enthousiast van. “Hoe werkt dat met die flexibele rollen?”, vroeg een installateur die letterlijk veel de boer op ging, “Is het een kwestie van Pattex op het dak en dan de film erover uitrollen?” “Dat is het idee”, zei Andriessen. De vrager kon zich bijna niet bedwingen. “Nou, de Pattex heb ik al liggen..!”


Bekijk hier de Technotalk van Ronn Andriessen terug: