KIEN vaart wel dankzij sympathisanten en participanten

“KIEN wil de e-installateur verder helpen”, dat klinkt simpel, maar in essentie is dat nog steeds onze missie. Wij coachen ondernemers in hun streven om hun bedrijven toekomstbestendiger en minder conjunctuurgevoelig te maken.”

“KIEN wil de e-installateur verder helpen”, dat klinkt simpel, maar in essentie is dat nog steeds onze missie. Wij coachen ondernemers in hun streven om hun bedrijven toekomstbestendiger en minder conjunctuurgevoelig te maken.


E-installateurs hadden het de afgelopen jaren zwaar. Na een periode van forse krimp constateerde de Rabobank in 2014 gelukkig een omslagpunt. De bank verwacht voor dit jaar zelfs 2 à 2,5 procent omzetgroei voor installateurs. Voor de deelsectoren energie, duurzaamheid en domotica liggen groeikansen in het verschiet. Laten dat nu net de sectoren zijn waar KIEN zich sinds 2011 met de thema’s langer zelfstandig thuiswonen, 0-energie en led-verlichting op richt.


De ondernemer moet wel zelf in actie komen. Houd op met klagen en stap uit je comfortzone, is mijn devies. E-installateurs moeten bereid zijn ouderwetse werkprocessen en achterhaalde calculatiemethoden over boord te zetten. Ga op zoek naar nieuwe, verfrissende businessmodellen. Slimme ondernemers kunnen hun brutomarge bijvoorbeeld verbeteren door zich voortaan als totaalaanbieder te positioneren. De bal ligt wel bij de ondernemer. Stichting KIEN is geen vehikel voor leadgeneratie. Wij zijn slechts aanjager, de motor achter innovatie en nieuwe businessmodellen.


In drie jaar tijd hebben we samen al veel bereikt. Dingen opnieuw uitvinden, anders kijken naar bestaande dingen, dat zit bij KIEN in het DNA. We zijn ook nieuwsgierig en kijken bijvoorbeeld af bij landbouworganisatie LTO hoe zij succesvol innoveren. Daar krijg ik energie van.


Innovatie is een continu proces dat nooit stopt. Ik kan het niet met harde cijfers onderbouwen, maar de naamsbekendheid van Stichting KIEN is drie jaar na de oprichting veel hoger dan ik ooit had kunnen dromen. Mensen associëren KIEN inmiddels direct met innovatie en omgekeerd. Stichting KIEN kent geen leden en dat willen we ook zo houden. Het verklaart een deel van ons succes. Geen leden dus. Rondom KIEN is inmiddels wel een heel nieuw ecosysteem ontstaan van sympathisanten en participanten en die zijn misschien wel veel meer waard. Zij kunnen zich ontpoppen tot ware ambassadeurs voor ons merk.


Tijdens het KIEN Innovatiecongres 2015 komen die ambassadeurs uitgebreid aan het woord. Samen zetten we de volgende stap: van co-creatie naar co-realisatie. In crisistijd was geldgebrek een makkelijk excuus om niet te investeren in nieuwe ideeën en toekomstvisies, maar nu allang niet meer.


Sympathisanten, participanten en klanten, financiers en bankiers, jullie zijn allemaal van harte welkom op 4 juni.


Gerard Manshanden, bestuursvoorzitter Stichting KIEN