Centrale boodschap Technodag: Essentieel om nu te innoveren

Voor installateurs is nu echt de tijd gekomen om de omslag van maken van technische realisaties naar full-service. Dat was de rode draad van de sprekers tijdens de Technodag van stichting KIEN op de Energie Vakbeurs in de Brabanthallen in Den Bosch. “Kolenboeren die niet vernieuwden toen iedereen aardgas kreeg, overleefden het niet.” KIEN kan ondernemers helpen bij het maken van die omslag.

Voor installateurs is nu echt de tijd gekomen om de omslag van maken van technische realisaties naar full-service. Dat was de rode draad van de sprekers tijdens de Technodag van stichting KIEN op de Energie Vakbeurs in de Brabanthallen in Den Bosch. “Kolenboeren die niet vernieuwden toen iedereen aardgas kreeg, overleefden het niet.” KIEN kan ondernemers helpen bij het maken van die omslag.


Bekijk ook: De Technodag in woord en beeld


Vier sprekers met wetenschappelijke en commerciële expertise hielden op uitnodiging van KIEN interactieve sessies met de zaal. Maarten van der Boon van Leertouwer gaf een gloedvol betoog of technologie als zesde zintuig. “De technologie omarmt de mens steeds meer”, aldus Van den Boon.


Intussen schetste hij de uitdagingen voor de branche. De mogelijkheden om techniek te installeren worden steeds uitgebreider en makkelijker. “Zonnepanelen kunnen nu verwerkt worden in ruiten. Straks worden glaszetters onze concurrenten.” Van der Boon vervolgde: “Onze marge ligt gemiddeld op twee procent.” De oorzaak ligt volgens hem in een technische benadering: “Geef de klant een oplossing, niet een stukje techniek in een doosje!”


‘Technotalk’ die op veel offertes staat zegt de klant weinig en daarom zal die vergelijken op prijs, hield Van den Boon de zaal voor. De installateur wordt dus een echte adviseur die zijn klanten een daadwerkelijk antwoord geeft op zijn behoefte. “Cocreatie is geen plastic woord”, zei Van den Boon, “Het is de klant echt inspraak geven in je uiteindelijke oplossing.”


Op die manier zal de glaszetter straks geen concurrent meer zijn, maar Apple bijvoorbeeld, op het gebied van domotica. Volgens Van den Boon is dat de enige manier om succesvol te blijven. Hij trok de vergelijking met kolenboeren in de jaren 50. “Toen kreeg iedereen aardgas. De kolenboeren die niets deden, overleefden niet.”


Ook de andere sprekers op de KIEN Technodag, Ron Koonen van de TU Eindhoven, Erik de Leeuw van Solarwatt en Ronn Andriessen van Solliance schetsten elk vanuit hun expertise een gelijkaardig beeld: nieuwe technologieën als flexibele zonnepanelen, thuisbatterijen, LiFi en plastic optic fiberkabels (POF). Koonen: “POF kan alle ingewikkelde kabels vervangen en is door te snijden met een keukenmesje.” Andriessen toonde de mogelijkheden van PV op film. “Is dat gewoon een kwestie van een pot Pattex op het dak en dan uitrollen?”, wilde iemand uit de zaal weten. Het antwoord was simpel: ja.


KIEN-directeur Adrie van Duijne keek tevreden terug op een succesvolle Technodag. “Dit was exact wat KIEN voor ogen heeft: de sector inspireren en fabrikanten aan het woord laten. Niet alleen maar kijken naar de ontwikkelingen van vandaag, maar ook die van overmorgen. Zo kan je als ondernemer op tijd kan anticiperen op die toekomst.”


Bekijk ook het videoverslag: